יום ראשון, 14 בנובמבר 2010

בדיקת שמיעה

בדיקת שמיעה כחלק משגרת החיים

בדיקות רפואיות הן הליכים שמלווים אותנו מיום היוולדנו ועד ליום מותנו. אדם ממוצע מתבקש ואף נאלץ לעשות בדיקות שגרתיות בשנה, שמספרן עשוי להגיע לעשרות. אחת הבדיקות הנפוצות שבהן, היא בדיקת שמיעה. בדיקה זו היא אחת מני בדיקות שאין בהן סיכון והן מומלצות לכל שכבות האוכלוסייה, החל מילודים ועד לקשישים.

רעשים שונים ורבים פוקדים את אוזנינו מדי יום, ועלולים לפגוע פגיעות ממשיות באיברי האוזן, שכן אלו עשויים להיות עדינים מאוד, כמו עור התוף, שהוא למעשה קרום דקיק המפריד בין האוזן התיכונה לזו החיצונית. קרע בו, עשוי להביא עד לכדי איבוד השמיעה.

רעשים רבים שפוקדים את אוזנינו יום ביומו, לפעמים כלל לא נתפסים כגורם העלול להיות מזיק. למעשה, רעש שעוצמתו מעל ל-60 דציבלים, נחשב לרעש מזיק. בין רעשים אלו נמנים: מוזיקה בדיסקוטק או בהופעה, פיצוץ של חומר נפץ, עבודה בתנאי רעש כגון עבודות בניין, עבודות בסביבת כלי תעופה ועוד. מומלץ לבצע בדיקת שמיעה, אם מצאתם עצמכם נמצאים בסביבות אלו, או שמא אתם חשים הפרעות בשמיעה או ירידה באיכותה.

בדיקת שמיעה – קצת על ההליך

בדיקה זו היא הליך לא חודרני ולא מזיק, והיא נעשית בעיקר באמצעות אוזניות ומכשירים חיצוניים.
במהלך הבדיקה, ויברציות שונות של צלילים מושמעות לאדם הנבדק, דרך אוזניות, והן בדציבלים שונים, החל מלחישה ועד למוזיקה "מחרישת אוזניים". במהלך בדיקת שמיעה, מצופה מהנבדק להגיב לעוצמות שונות של צליל. הטונים אשר מושמעים דינמיים ולמעשה משתנים ונעים בין 250 ל - 8000 הרץ, כשהעוצמה הפחותה ביותר שהאוזן האנושית מסוגלת לשמוע היא 50 הרץ, והמרבית מגיעה אף לכדי 16,000 הרץ.

בדיקת שמיעה כוללת שני חלקים; בחלק הראשון מטרת הבדיקה היא לאבחן מהלך של הולכת אוויר באמצעות אוזניות. לאחר מכן, מונח מכשיר על העצם בחלקה האחורי של האוזן, ותכליתו היא לבדוק הולכת עצם.
בחלקה השני של הבדיקה מושמעות לנבדק מילים בתדרים מורכבים, והבנת המילה במלואה תאבחן כי שמיעתו של הנבדק הנה תקינה. מי שתדרים מסוימים בשמיעתו לקויים, לא יבין את המילה בשלמותה.

בדיקה כללית זו או עוד בדיקות משניות שנוספות אליה בהתאם לשיקולי הרופא, יביאו בסופו של דבר לאבחנת איכות השמיעה.
משך הבדיקה הפשוטה המוזכרת לעיל הוא כ-10 דקות, אך במקרים מסובכים יותר היא אף עלולה להגיע לכדי שעה ואף יותר.
בדיקות שמיעה יכולות להתבצע במעבדות מומחים על ידי רופאי שמע, או דרך קופת החולים.

בדיקת שמיעה לשיפור איכות החיים

כמו שאימא טרחה ליידע אותנו ואנחנו כנראה יודעים זאת היטב בעצמנו, הבריאות שלנו עומדת בראש ובראשונה. בדיקות שגרתיות מוכחות כמאריכות חיים ודיאגנוזה בשלבים ראשונים עשויה להביא תרופה למכה. עם זאת, בדיקת שמיעה היא קריטית אף יותר למי שהחלו להבחין בהפרעות או בירידה באיכות שמיעתם, או למי שנמצאים באופן קבוע בסביבה רועשת מאוד.

בדיקת שמיעה אצל רופא השמע תניב תוצאות אשר יוכלו לתת לכם אינדיקציה לגבי איכות השמיעה שלכם, ותקווה שבפעם הבאה שתישאלו "מה נשמע?", תוכלו להגיד בלב שלם שהכל בסדר.