יום רביעי, 5 בינואר 2011

מכון שמיעה

הגעה בזמן למכון שמיעה

לעת זקנה, א' החל לסבול מבעיות בשמיעה. הוא שם לב כי בכל פעם שפונים אליו, הוא נאלץ לקרב את עצמו אל האנשים הדוברים, או לבקש מהם לחזור על דבריהם פעמים רבות. בנוסף, אנשים בסביבתו העירו לו כי פעמים רבות הוא מדבר בצעקות. לאחר מספר חודשים התופעה הלכה והחריפה. א' הבין שהדבר נובע ככל הנראה מירידה דרסטית בשמיעה שלו. הוא ניגש לרופא המשפחה שלו שהמליץ לו בחום לקבוע תור במכון שמיעה, לשם ביצוע בדיקת שמיעה.

למרבה הצער א' חיכה זמן רב מידי עד ששקל ללכת ולבצע בדיקות מקיפות לשמיעה שלו, על אף התרעות האנשים הסובבים אותו. כשהגיע למכון שמיעה בוצעו לו כל הבדיקות על מנת לאתר אם נגרם נזק לחוש השמיעה שלו. בבדיקה התברר כי חוש השמיעה שלו ירד באחוזים גבוהים. בדיעבד התברר כי דלקת באוזניים שהייתה לו לפני תחילת הירידה בשמיעה, גרמה להידרדרות במצב השמיעה שלו. לא נותר כיצד לטפל בא' שבסופו של דבר התחרש כליל.

מכון שמיעה - מכשור ובדיקות קשישים

מכון שמיעה נועד לצרכי בדיקות שמיעה לאוכלוסיות מכל הסוגים: ילדים, נוער, מבוגרים וקשישים. בכל מכון ניתן למצוא את מיטב המכשירים והיכולות הרפואיות לאבחן את חוש השמיעה ואם קיימת פגיעה כלשהי בו. אחד מן המכשירים הנפוצים ביותר שקיימים במכון שמיעה הוא חדר אטום שאליו מוכנס הנבדק. בחדר זה מושיבים את הנבדק ומחברים לו אוזניות. במהלך הבדיקה הרופא משמיע לנבדק צלילים בעוצמות דציבלים שונות. בתום הבדיקה ניתן לקבוע האם יש לנבדק ירידה ברמת השמיעה ומה הם אחוזיה. זוהי בדיקה ותיקה, מקיפה שנותנת תוצאות אמינות. בנוסף, מכון שמיעה מאפשר לבדוק את האוזן עצמה במכשירים שונים, על מנת לראות אם ישנם נזקים פיזיים כלשהם שנגרמו לאוזן.

אחת האוכלוסיות הנפוצות שמקבלות הפניה מרופאים אל מכון שמיעה היא אוכלוסיית הקשישים. מטבע הדברים הגיל מהווה את אחד הגורמים המרכזיים לירידה בשמיעה. בתהליך הזיקנה ישנם חושים שונים שחלה בהם ירידה בתפקוד כמו חוש הראייה. חוש השמיעה הוא אחד מאותם חושים שקיימת בהם ירידה באופן טבעי. אף על פי כן, ישנו צורך בשליחת קשישים לבדיקות במכון לצורך אבחון. לאחר מכן, בהתאם לתוצאות הבדיקה, מתבצעת הכנת מכשיר שמיעה שמותאם באופן אישי לנבדק.

קשיים בהגעה למכון שמיעה

בשל העובדה שזקנים עשויים להיתקל בקשיים פיזיים לגשת לבדיקה במכון בעצמם, ישנם מכונים שמפעילים שירותים מיוחדים. הרופא מגיע בעצמו עם מכשירים ואביזרים לבדיקת שמיעה לבית הנבדק. הדבר מקל בעיקר על האוכלוסייה הקשישה שאין לה תמיד אמצעים לנוע ממקום למקום, עקב בעיות רפואיות אחרות ממנה היא סובלת. כמובן שיש לקחת בחשבון כי בדיקות חיצוניות למכון שמיעה כרוכות בעלות כספית גבוהה יותר.