יום שני, 24 באוקטובר 2011

כימיה אורגנית


כימיה אורגנית – תחום מחקר משמעותי

לכל דבר בחיים יש תרכובות כימיות. לצמח המטפס מסביב לעמוד, לחרק המטייל על שמשת הרכב ולאדם החוצה מולכם את הכביש במעבר חצייה. החיים הם מכלול של אורגניזמים חיים ונושמים.
כימיה אורגנית היא למעשה המדע החוקר את אותן תרכובות אורגניות. התרכובות אותן חוקרת כימיה אורגנית הן: פחמן ומימן. המחקר בתחום זה הוא רב שנים והתחיל עוד מהמאה ה 19, כאשר חוקרים שונים התמחו בו והצליחו לאבחן את התרכובות הכימיות של אורגניזמים שונים.

עם השנים, התפתח תחום מחקרי זה וכיום כימיה אורגנית חולשת על פני חומרים שונים שמשמשים אותנו בחיי היום יום ושימושים שונים לצורך ביצוע מחקר.

כימיה אורגנית וניתוח נתונים בתחומי חיים שונים

בטבע ניתן למצוא תרכובות אורגניות טבעיות שמאפשרות את המשך קיום החיים. פחמימות למשל הן אחד מסוגי התרכובות האורגניות הנפוצים ביותר. קיימים עשרות סוגי מזון המורכבים מפחמימות והם למעשה מאפשרים את קיומם של החיים עצמם. פחמימות נותנות אנרגיה וכוח ועוזרות לבנייה ותחזוק של גוף האדם.

חומצות רבות בגוף האדם ומחוצה לו עשויות גם הן מתרכובות אורגניות. חומצה לקטית למשל שהיא למעשה חומצת חלב, נוצרת בזמן שמופעל מאמץ על השרירים בגוף האדם בעת ביצוע כושר גופני. היא נוצרת עקב מחסור מלא בחמצן בתאי האדם, בשל המאמץ הפיזי הרב ומתפרקת בסופו של דבר.


בכימיה אורגנית נחקרים עשרות סוגים של תרכובות אורגניות. תחום המחקר מתפתח כל הזמן והמטרה היא בסופו של דבר לזהות את התרכובות השונות שמהם מורכבים חומרים מאורגניזמים חיים או קיימים. אחד מתחומי המחקר שכימיה אורגנית מסייעת בהם הוא כל נושא הזיהוי הפלילי.
בזיהוי פלילי מתבצע למעשה מחקר שטח אודות זירות פשע ומה שהתרחש בהן בדיעבד. על סמך הנתונים שנותרו בשטח של זירת הפשע, נאספות דגימות חשובות שעשויות לתת רמזים ולגרום לפענוח המקרים.

הדגימות נשלחות לבדיקות מעבדה, שם מתבצע ניתוח של החומרים השונים ובדיקה מדוקדקת שלהם לפרטי פרטים. המטרה היא לזהות את התרכובות הכימיות של טביעות
אצבעות שהושארו במקרה במקום על חפצים או מקומות אחרים.

כימיה אורגנית וחומרים שאינם טבעיים

כימיה אורגנית משמשת בכל מה שנוגע לייצור של חומרים שונים שאינם טבעיים. באמצעות תהליכים של כימיה אורגנית ניתן ליצור חומרים כגון: פלסטיקים, ניילון, טלפון וכו'.

החשיבות של ייצור חומרים אלו היא גדולה מנשוא, בזכות הכימיה האורגנית אורח החיים המודרני מתאפשר להתקיים ביתר קלות.

קשה לתאר כיצד היינו מסתדרים כיום בלי מוצרים שעשויים פלסטיק ומה היינו עושים בלי שקיות ניילון. חומרים שעד לפני מאות בשנים לא היו כלל ידועים וכיום הם נצרכים על ידינו כמובן מאליו.