יום רביעי, 20 בפברואר 2013

דלתות הזזה

דלתות ממלאות את הפונקציה החשובה של חציצה בין חללים, אך המכניקה שלהן שונה. מהו השוני בין דלתות שמנגנון סגירתן ופתיחתן מבוסס על ציר לעומת דלתות הזזה?

מה הדלת מסמלת?
בסרטים רבים מנוצל האפקט הדרמטי שמספקת דלת הנטרקת בכוח, כמו גם אפקט האימה של דלת הנפתחת בחריקה מצמררת. חיי היום יום הם דרמטיים מספיק וגם מפחידים לא פחות, ודלת חורקת מסמלת בעיקר את הצורך לשמן צירים.

דלתות המורכבות על צירים הן אחת ההמצאות הוותיקות, הוכחה לכך ניתן למצוא בספר משלי (פרק כו פסוק יד): הַדֶּלֶת תִּסּוֹב עַל צִירָהּ וְעָצֵל עַל מִטָּתוֹ. מאז ועד היום לא חלו שינויים מרחיקי לכת בעיקרון המפעיל את הדלת הנעה על צירה.
דלתות הזזה לעומתן, הן פיתוח חדש יחסית, והארסנל שלהן כולל מגוון של סגנונות ומגמות.

דלתות פתוחות לרווחה
דלתות הנעות על ציר הן מסורבלות וגם תופסות נפח רב, משום שבעת פתיחתן וסגירתן הן צורכות מרווח שרוחבו כרוחב הדלת עצמה.
שטח זה נחשב ל"שטח מת" שאין אפשרות לנצלו לאף מטרה אחרת, ובמיוחד לאור מגמת הצמצום בגודלן של הדירות, הרי שמדובר בהצטברות של שטח יקר.

דלתות הזזה ניתן להתקין במגוון של דרכים וצורות, אחת מהן שילוב של כיס בתוך הקיר כך שהחלל הקטן של חדרי אמבטיות למשל, מנוצל ביתר יעילות לצד מרחב תנועה רחב יותר לפעול בו.
דלתות אלו מתאימות גם למשרדים גדולים שנוצר בהם הצורך להפריד בין חללים מבלי להקטין את שטח המחיה. התקנתן של דלתות הזזה היא פשוטה וקלה.

העיצובים נפתחים בפניך
דלתות הזזה הן פתרון אידיאלי לחללים קטנים מבלי שעיצובם נפגע כהוא זה.
כיום, דלתות אלו מיוצרות בשלל עיצובים העונים על צרכים שונים עבור סוגים שונים של חללים.
ניתן לבחור בדלתות בעלות מרקם חלק או בטקסטורות נועזות, בצבעים שקטים או בצבעים נועזים, בשילוב עץ או זכוכית, במראה יוקרתי או במראה פשוט וחם.

השוק מציע דלתות בעלות כנף אחת או שתי כנפיים, המצוידות בידיות פרזול מעוצבות לפי הזמנה אישית.
תודות למגוון העצום של עיצובים, מותקנות דלתות ההזזה כיום לא רק בחדרים הסובלים ממחסור במקום, אלא גם כחלק מקונספט. כך למשל, ניתן להתקין דלת הזזה במטבח באופן שתיצור הפרדה מפינת האוכל. הפרדה זו יוצרת אפקט של מסתורין, משום שבעת הבישול בוקעים הניחוחות מן המטבח וממלאים את חדר האוכל מבלי שגורם ההפתעה נפגם. עם תום ההכנות, מוסטת הדלת והמנות מוגשות להנאת האורחים.

שולטים בחומר
אחת המגמות החמות היום בשוק היא דלתות הזזה עשויות מפרופילי אלומיניום. אלו האחרונות מוצבות במפתני כניסה למרפסות כמו גם אל הדירות והבתים.

פתיחתן וסגירתן היא נוחה מאוד וקלה, וניתן לשלב בהן רשתות המונעות את חדירתם של חרקים לא רצויים ושאר מיני מזיקים לתוך הבית.