יום רביעי, 2 ביולי 2014

הדפסה תלת מימדית

האם אקדח שהודפס במדפסת תלת מימד במערכה הראשונה, יירה במערכה השניה? הצד השנוי במחלוקת של הדפסה תלת מימדית.

כשהמחר מגיע
כמעט כל פריצת דרך טכנולוגית, מלהיבה ומבטיחה ככל שתהיה, מתקבלת בחשש; האפשרות שמא יעשה שימוש לרעה בהישגים החדשים מרחפת כאיום מתמיד.

על פניה, הדפסה תלת מימדית הסתמנה כפונקציה מלהיבה ובלתי מזיקה, העתידה לשנות את פניהם של הרגלי הצריכה ואף לפתור כמה בעיות בוערות, אך עד מהרה הגיעה תפנית מפתיעה: הדפסת נשק על ידי שימוש בטכנולוגיה של הדפסה תלת מימדית.

נשק להמונים
מה שהתחיל כפרוייקט שאפתני, הפך לחלום הבלהות של גורמי ביטחון ברחבי העולם כולו.

יריית הפתיחה הגיעה מכיוונו של סטודנט אמריקאי, שלא זאת בלבד שייצר אקדח מודפס ולירות בו, אלא אף הפיץ את תרשימי האקדח ברחבי הרשת האינטרנטית לשימוש המוני.

בהמשך, צצה קבוצה אמריקאית ששמה לה למטרה לשחרר לרשת שרטוטים מדוייקים ומפורטים של אקדח, כך שכל מי שיחפוץ בכלי נשק יוכל פשוט להדפיס אותו בביתו על ידי שימוש במדפסת תלת מימד בסיסית, שאינה יקרה לרכישה. קבוצה זו מאמינה כי על ידי הנגשת כלי הנשק לכל דורש, יהיו אנשים מוגנים יותר מפני מקרים של אלימות

ההשלכות של נגישות גבוהה לנשק הן קריטיות, ועלולות לשנות את פני העולם כפי שאנו מכירים אותו.

שינויים בהרגלי האבטחה
אחת הסכנות של הדפסה תלת מימדית של נשק היא האפשרות שיקל על טרוריסטים לחטוף מטוסים, ואף להתנקש באישים מאובטחים.

גם בישראל נערכים לקראת תרחישים, במיוחד לאחר שאקדח שהודפס בטכנולוגיה של הדפסה תלת מימדית לא התגלה בעת בידוק בטחוני בכניסה למשכן הכנסת. האקדח, שהודפס על ידי צוות של תכנית טלוויזיה היווה חלק מניסוי, שמטרתו להוכיח כי אכן הטכנולוגיה מהווה סכנה בטחונית.

במסגרת הניסוי, הודפס האקדח מחומר פלסטי במדפסת תלת מימד ואף נורה ממנו כדור חי תחת פיקוח. הכתב אשר צויד באקדח, עבר את כל הבידוקים הבטחוניים, ובשל החומר הפלסטי ממנו הוא עשוי, צלח ללא קושי גם את המגנומטר.

בשל הניסוי המצולם והמטריד, נערכים כעת למציאות החדשה, המציבה אתגרים חדשים למערכי האבטחה בעולם כולו.

האדם הטכנולוגי
לכל פיתוח טכנולוגי יש מספר היבטים, וכל מידע עשוי לצאת מכלל שליטה, אך האחריות אינה מוטלת על הפיתוח על אלא המשתמשים, קרי: בני האדם.

המשוואה הנודעת של אלברט איינשטיין הניחה את בסיס הידע הפיזיקאלי לבנייתה של פצצת האטום, כך שבערוב ימיו, הביע הגאון את צערו על ששחרר את הידע לעולם, ועל הנזק והכאב שנגרמו לאנושות בגינו. מאידך, כורים אטומיים לייצור של אנרגייה נקייה, המשמשת מליוני בני אדם בכל העולם לא היו מתאפשרים אלמלא אותם יסודות.

גם במקרה של הדפסה תלת מימדית, הרי שמדובר בהמצאה בעלת פוטנציאל להיטיב ולשפר את חיינו, ומטרתה חיובית.