יום חמישי, 2 בדצמבר 2010

מכשיר שמיעה

מכשיר שמיעה לכל נפש

מכשירי שמיעהלקות שמיעה הינה תופעה שעולם הרפואה המודרני יודע היטב כיצד להתמודד עמה. לקויות כאלו מופיעות כתוצאה מתורשה גנטית, זיהומים בעור התוף וניוון מערכות כתוצאה מתהליך של הזדקנות. כמובן שההתמודדות שונה משכבת גיל אחת לאחרת, כאשר מוטיב אחד עיקרי זהה לכל צורות ההתמודדות, והוא השימוש בעזר רפואי הקרוי מכשיר שמיעה.

מכשיר זה מורכב ממספר חלקים. חלק אחד הינו המיקרופון אשר אחראי על קליטת הצלילים ותרגומם לשפה של תדרים חשמליים. חלק נוסף הינו המגבר אשר מגביר את העוצמה של התדרים הללו אל תוך המשדר אשר נמצא בתוך התעלה של האוזן, שם התדרים החשמליים, בזכות אותו משדר, הופכים חזרה לצלילים, אותם האוזנייה שנמצאת בחלק הפנימי ביותר קולטת באופן שמשלים את הסדרה - מיקרופון -> מגבר -> משדר -> אוזנייה.

כמובן שכל מבנה של אוזן מחייב מבנה שונה של מכשיר שמיעה, במיוחד בכל הנוגע לעיצוב האוזנייה שיושבת בחלק הפנימי, שם השוני מאדם לאדם הוא מהותי ביותר. כמובן שסוגים שונים של אוזניות מצריכים סוגים שונים של משדרים שיתאימו לאוזניות, וכן הלאה.

על כן, מאוד קשה למצוא מכשירי שמיעה זהים בין אנשים חרשים. משתנה אחד במערכת משפיע על שאר המשתנים וכך נוצרת קשת רחבה מאוד של אפשרויות, אשר מאלצות כל אדם בעל לקות שמיעה להזדקק להתאמת מכשיר שמיעה משלו.

מכשירי שמיעה ולקויות שמיעה

לקות שמיעה חלקית היא מגבלה אשר במסגרתה מתקשה האדם הסובל ממנה לקלוט סוגי צלילים בעלי אופי מסוים. למשל, יש כאלו הנעדרים יכולת קליטה של צלילים גבוהים במיוחד. אלו לא יוכלו ליהנות מהרפרטואר השלם של ציוץ הציפורים בטבע הפתוח, לפחות לא בחדות הנדרשת. חוקרים זואולוגים בתחום הצפרות לדוגמא, לא יכולים לאפשר לעצמם לקות שכזו, אלא אם כן יצטיידו בעזרים כגון מכשירי שמיעה. לעומת בעלי הלקות הזו, ישנם כאלה הנעדרים יכולת קליטה של צלילים נמוכים.

עם אלה יהיה מאוד קשה לשוחח על התרשמותם מנגן בס ידוע, וספק אם הרעש שנשמע מפסי השוליים בכבישים המהירים משפיע עליהם באופן מיוחד. במחשבה שנייה, הוא עשוי להשפיע עליהם, היות והוא רעש מאוד חזק. אבל, ברגע שיתקיים ויסות כלשהו של הרעש, יהיה קשה עד בלתי אפשרי לכבד השמיעה הנמוכה, להתחקות אחר מנעד הצלילים המדויק. כאשר מטרת הצליל היא הרתעה בלבד הוא משפיע, אך אם הצליל היה אמור להעביר אינפורמציה על ידי מנעד צלילים רחב, הדבר היה מקשה מאוד על כבד השמיעה.

התועלת של מכשירי שמיעה

מכשירי שמיעה נועדו לספק מענה נרחב לקשת רבה של בעיות, החל מחירשות מלאה ועד כבדות שמיעה אזוטרית כפי שתואר לעיל. לקות זו יכולה להופיע בשתי האוזניים ויכולה להופיע רק באחת. בניגוד לזמנים עברו, כיום גם דרך העיצוב של מכשירי שמיעה היא מודרנית וכמעט ולא שונה מעיצוב של אוזניית טלפון נייד. כך שגם תג הזיהוי החברתי שאולי הודבק להם בעבר, כבר כמעט ולא קיים.

כל מי שמעוניין לשדרג את איכות חייו, כמעט וחובה עליו להיבדק ולברר האם אפשרי מבחינתו להגביר את השליטה בחוש הקרדינאלי הזה, במחיר של השקעת זמן ומשאבים דלים במיוחד לעומת הפיצוי הגדול שעשוי להעניק לו מכשיר שמיעה.