יום שלישי, 9 בנובמבר 2010

מכשירי שמיעה

מכשירי שמיעה בגיל ההתבגרות

גיל ההתבגרות הוא תקופה שאינה קלה לאף מתבגר. בגיל זה מתחיל לרוב מרד הנעורים. המתבגרים נוטים להיות חסרי סבלנות, רגשותיהם הופכים להיות מוקצנים יותר והם עסוקים ללא הרף בביקורת עצמית וביקורת חברתית. כמו בכל שכבות הגיל, ישנם גם נערות ונערים מתבגרים שהנם לקויי שמיעה. מרביתם לקויי שמיעה בצורה מוחלטת, ללא יכולת שימוש במכשירי שמיעה.

הם מתקשרים עם סביבתם על ידי קריאת שפתיים או שפת הסימנים. ישנם כמובן גם לקויי שמיעה באחוזים שונים שמשתמשים במכשירי שמיעה. מכשירי שמיעה לנערים ונערות בגיל ההתבגרות מהווים נדבך ותהליך חשוב ביכולת ההתמודדות החברתית שלהם עם הלקות הזו.

מתבגרים והתמודדות עם מכשירי שמיעה

בני נוער בגיל ההתבגרות סובלים בתקופה זו לרוב מדימוי עצמי נמוך. בעלי ליקוי שמיעה, עשויים לחוש פעמים רבות שלא בנוח עם העובדה שהם צריכים לענוד על אוזנם מכשירי שמיעה. עד כמה שהיום הטכנולוגיה משוכללת ונעשים נסיונות למזער את גודלם של המכשירים, על מנת לשוות למשתמש בהם מראה אסתטתי ככל שניתן, עדיין מדובר במכשיר שניתן לראותו מזויות שונות.

מתבגרים אחרים עשויים להיות לא רגישים לסביבה שלהם ולהציק ולהקניט את אלו המשתמשים בהם. ההתמודדות של לקויי השמיעה עם כך אינה פשוטה, הדבר עשוי להשפיע על הביטחון העצמי שלהם (שנמוך ממילא).
רגשותיהם בתקופה זו הם קיצוניים ודרמטיים מאד וההתמודדות החברתית אינה מוסיפה לכך.
יחד עם זאת, מכשירי שמיעה מסייעים מאד לנערים ונערות מתבגרים. הם יכולים לחוות באמצעותם קולות וצלילים של מקומות בילוי שמתבגרים נוהגים להימצא בהם לרוב.

מכשירי השמיעה מאפשרים להם לצאת למקומות בילוי ולהנות ממוזיקה טובה, הם מאפשרים להם גם בבית הספר התיכון ללמוד כאילו לא הייתה להם לקות בכלל. הם שומעים את השיעורים בצורה ברורה וכן הם רוכשים להם חברים מאותה שכבת גיל.
בגיל זה ההורמונים מתחילים לעלות ונוצרות מערוכת יחסים שונות בין מתבגרים. מכשירי שמיעה מאפשרים לנערות ונערים מתבגרים לפתח ביתר קלות מערכות יחסים גם עם מתבגרים אחרים שאינם בעלי ליקוי שמיעה.

במקום להתייחס אליהם כאמצעי מגביל או מתסכל, הם יכולים להתייחס אליו כאל אמצעי שמסייע להם להתנהל רגיל עד כמה שניתן. הם יכולים להתערות מבחינה חברתית בצורה מוצלחת, גם בכל מה שנוגע למערכות יחסים. אין להם סיבה להתבייש או לחוש פחותי ערך מאחרים.

מכשירי שמיעה ותועלתם

מכשירי השמיעה עשויים להקל על התפרצויות זעם או תסכולים שאנשים עם לקות שמיעה עשויים לסבול מהם, עקב מצבם הלא פשוט. עולם השומעים דרך נערים ונערות מתבגרים שמשתמשים במכשירי שמיעה עשוי להיראות עבורם הרבה יותר מזמין, פתוח ונכון לסייע להם בהתמודדות עם הליקוי.