יום חמישי, 23 ביוני 2011

מגנטים

המגנט הוא למעשה גוף בעל שדה מגנטי העשוי מברזל או ניקל, אשר עבר תהליך של מגנוט קבוע. מגנטים מכילים שני קטבים, צפוני ודרומי, אשר נמשכים זה לזה, בעוד שקטבים זהים של מגנטים דוחים זה את זה. עוצמת השדה המגנטי של מגנטים נמדדת על ידי יחידות "טֶסְלָה", יחידת המידה הסטנדרטית למדידת שדה מגנטי.

המגנטים ידועים לאנושות עוד מתקופת יוון העתיקה, בה התגלה העצם המגנטי הראשון סמוך לעיר "מגנסיה" – ומכאן שמו של המגנט. מאז ועד היום, התפתחות ההיסטוריה האנושית הלכה כברת דרך ארוכה עם המגנטים. בעולמנו כיום, המגנטים מהווים כלי חשוב לביצוע פעולות מורכבות כפשוטות: החל משימוש במגנטים מסוג אלקטרו-מגנטי – אותם ניתן "לכבות ולהדליק" על מנת להרים עצמים גדולים (כדוגמות מכוניות במגרש גרוטאות) וכלה בהצמדת דף נייר לגוף המקרר בעזרת מגנט פשוט וזו רק ההתחלה.

עולם של מגנטים

מגנטים רבים נמצאים בחיינו, מבלי שלעתים אפילו נדע לקשר זאת למתרחש סביבנו. כדור הארץ עצמו עטוף בשדות מגנטיים - שינויים באותם שדות מגנטיים, למשל, משפיעים על שינוי מפלס המים ברחבי הגלובוס. תנועתם של לוויינים ומטוסים מתבססת על אותם שדות מגנטיים. בין השימושים השונים של מגנטים, ניתן למצוא אף שימוש רפואי במגנטים לשם ריפוי.

מוצרים רבים בשוק הרפואה האלטרנטיבית מציעים טיפול בעזרת מגנטים כגון מזרון מגנטים, מדרסים המכילים בתוכם מגנט ועוד. עם זאת, השימוש נפוץ גם ברפואה המוכרת לנו בבתי-החולים – לדוגמא מכשיר ה-MRI המכיל מגנט רב עצמה המאפשר סריקה ודימוי של איברים פנימיים ללא שימוש בפעולה כירורגית. המגנטים זוכים לפופולאריות רבה גם בתחומים רבים אחרים.

אחד הנפוצים ביניהם הוא השימוש של מגנטים בעולם הפרסום. חברות מסחריות רבות ואף גופים עצמאיים נעזרים במגנטים על מנת לפרסם את פרטי העסק ומספר הטלפון שלהם. הקלות והנוחות במגנט, פריט בעל שימושיות גבוהה בכל בית בו ניתן להצמידו למקרר או לגוף מתכתי זה או אחר, מאפשרת פרסום אפקטיבי של בעל העסק. בתי עסק רבים בוחרים לפרסם עצמם באמצעות חלוקת מגנטים על פני חלוקת עלונים בתיבות דואר או בדרכים מסורתיות אחרות. זהו עולם של מגנטים – ככל שיותר נחשפים אל האפשרויות הטמונות בו – כך המגנט הופך לכלי שרת יעיל ונפוץ יותר.

למה מגנטים?

ככל שמתקדמת האנושות מבחינה טכנולוגית – מגנטים מקבלים חשיבות הולכת וגוברת. תגליות מרובות וטכנולוגיות רבות מספור נעזרות בתכונות של מגנטים לשם הפעלתם. ככל שיש יותר שימוש בהם, נעשה האדם תלוי בהם יותר ויותר.

ייתכן כי בעתיד הלא רחוק, השימוש במגנטים ייעשה על מנת לשנע תחבורה ציבורית וסוגים שונים של תעבורה באופן שיימנע צורך בזיהום אוויר כתוצאה משימוש בדלק. רב הנסתר על הגלוי באפשרויות השונות הגלומות בשימוש בסוגי מגנטים המוכרים לנו – יש לקוות כי נדע לנצלם באופן הטוב ביותר לעתידנו.