יום שלישי, 7 ביוני 2016

מהו עורך דין רשלנות רפואית?


ממחקרים רבים שנעשו לצורך בדיקת הקשר בין רופא מטפל לחולה מטופל, אנו רואים קשר חזק מבחינת האמון שחולים רוכשים לרופאים המטפלים בהם. רופא נתפס כבר סמכא, מומחה, האדם שלמד והתמקצע ויודע כיצד לאבחן ולטפל בבעיותיהם של החולים. אדם הנזקק לטיפול רפואי כשהוא סובל וכאוב, מצפה ומייחל לרופא מקצועי שיגאל אותו מסבלו וימצא מזור לכאביו. במקרה, כמו המתואר כאן, האפשרות כי חלילה הרופא טעה או טועה אינה נלקחת בחשבון כיוון שבשלב זה הוא נתפס בעיניי החולה כאדם כל יכול.

מעבר לטיפול הרפואי עצמו, ישנו אפקט פסיכולוגי רגשי. כאשר אדם חולה הסובל מכאבים ומלווה בבן משפחה מודאג מגיע לקבלת טיפול רפואי, נפגש עם אדם העוטה חלוק לבן אשר מקשיב לו, שואל שאלות לצורך בירור ראשוני ומבצע את הבדיקות הראשוניות, באופן טבעי מתפתחת הציפייה להקלה בכאב ולתשובה כלשהי שתגרום לו לחולה להרגיש טוב יותר. ברגעים אלה, החולה שם את מבטחו ואת בריאותו בידיו של הרופא מבלי לחשוש שאולי שיקול הדעת של הרופא הוא מוטעה והוא למעשה מתרשל במילוי תפקידו.

הרופא המטפל מחליט על סוג הטיפול שיינתן לחולה ולעיתים עצם ההחלטה שלו היא ההבדל בין חיים ומוות, או בין טיפול נכון ומדויק לנזק בלתי הפיך. החולה לרוב נמצא במצב של חוסר אונים אל מול סבלו וכאביו, וחסר ידע וכלים בכדי להבין מהו הטיפול שניתן לו ברגע נתון. רוב החולים נוטים לקבל את החלטות הרופאים מתוך הכרה כי שנים רבות של לימוד וניסיון בתפקידם מניעים את הרופאים לקבל את ההחלטות הטובות ביותר עבור החולה. אדם חולה הסובל מכאבים מבקש למנוע את הסבל שלו או של בני משפחתו ונושא עיניו לרופא מעליו כדמות אלוהית אליו הוא נושא את תפילתו.

כאשר הבעיה הרפואית אינה נפתרת או מסתבכת כתוצאה מאבחון שגוי ומטיפול לא מתאים, קיימת אפשרות לרשלנות רפואית. הסיבות יכולות להיות רבות, מטעות ברישום של בדיקות המעבדה, בלבול בין חולים, עייפות וחוסר ריכוז מצד הרופא המטפל המוביל לכושר שיפוט לקוי, העומס הבלתי אפשרי בחדרי המיון או במרפאות בקהילה המחייב את רופא להתרוצץ בין מספר חולים ויש סבירות שאם לא יסתכל כל פעם בתיק הרפואי של החולה וברישום תהליך הטיפול בו אלא יסמוך על הזיכרון שלו הוא עלול לטעות.

מה שעומד לרעתנו כחולים הוא עצם העובדה שמנגנוני הביקורת שלנו כמעט ולא קיימים בשעת כאב או סבל אנחנו רק רוצים שיטפלו בנו ויפסיקו את הכאב או את הבעיה הרפואית ולא מתערבים בהחלטה. הדבר דומה לאדם המתלונן כי מכוניתו משמיעה "רעשים". הוא מגיע למוסך בגרירה ועומד מול "המומחה" ואין לך מושג אם כל המושגים שהוא מדבר עליהם אכן נכונים – אתה פשוט רוצה את האוטו שלך חזרה על הכביש כי אתה חייב! 

בכל המקרים שתוארו למעלה יש לנו כחולים החובה וגם הזכות כחלק "ממגילת זכויות החולה" לשאול שאלות ולקבל את כל התשובות גם אם זה מאריך את הזמן של הרופא לידנו. מותר לנו גם לבקש חוות דעת נוספת אם משהו לא נראה לנו והכי חשוב לא לקבל כל תשובה כקביעה אם היא נראית לנו בלתי סבירה.

אם במקרה ולאחר קבלת טיפול רפואי לא ניתן מענה והסבל רק גבר או שהיה סיבוך והמצב הדרדר לצערנו, גם לעיתים למצב של מוות או אי יכולת לתפקד, זהו המצב שבו יש לפנות למומחה העוסק בתחום זה, הנקרא עורך דין רשלנות רפואית. במקרים בהם אתם חוששים שמשהו לא נעשה בצורה טובה, אינכם מרוצים מאופן הטיפול או חלילה חלה החמרה במצב, כדאי לפנות לעורך דין רשלנות רפואית ולבדוק עילה לרשלנות.

סיכוי סביר כי באמצעות פניה לעורך דין רשלנות רפואית תצליחו לקבל פיצוי כספי היכול להקל על הסבל של החולה ושל משפחתו, לסייע להם להתמודד עם התוצאה הכאובה של הרשלנות הרפואית וגם למנוע הישנות של רשלנות כזו בעתיד ולחסוך את הסבל הזה מחולים אחרים.